DUPSPM S1

Din 30 noiembrie, România adoptă Sistemul de Garanție-Returnare pentru reciclare eficientă

Noutăți

Prin sistemul de garanție-returnare, românii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (ape minerale şi ape de băut de orice fel, băuturi răcoritoare, sucuri, nectaruri, bere, mixuri de bere, cidru, vinuri şi spirtoase, mixuri de băuturi alcoolice, alte băuturi fermentate) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific.

După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal și chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Ce se va întâmpla cu ambalajele odată ce sunt colectate?

Centrele de colectare vor fi organizate de toți comercianții indiferent de mărimea acestora. Ei vor avea obligația de a organiza câte un punct de returnare unde consumatorii vor putea aduce ambalajele, însă colectarea acestora nu trebuie să blocheze activitatea de bază a comerciantului. După colectarea ambalajelor, administratorul sistemului de garanție-returnare va avea obligația de a organiza un sistem eficient, care să preia cât mai repede ambalajele goale, astfel încât să nu permită aglomerarea spațiilor în care comerciantul le va depozita. Implementarea SGR va ajuta la dezvoltarea pieței de reciclare, reciclatorii având acces la materie primă de calitate pentru reciclare. Astfel, producătorii vor avea acces mai ușor la rPET de calitate.

Care sunt pașii?

  1. Cumpărăm cu garanție.

Cumperi de la magazin o băutură cu volum între 0,1 l-3 l și plătești o garanție de 50 de bani. Doar ambalajele cu simbolul Ambalaj cu garanție sunt valabile.

  1. Returnăm ambalajele.

Poți returna ambalajele la orice punct de returnare din magazine, manual – direct la vânzător sau automat – automatele de preluare a ambalajelor. Doar ambalajele goale, neturtite, cu eticheta intactă vor fi acceptate la returnare.

  1. Recuperăm garanția.

Primești înapoi garanția de 50 de bani pentru fiecare ambalaj returnat corespunzător. Ambalajele colectate sunt reciclate și transformate în ambalaje noi pentru băuturi.

  • În primul rând, Sistemul de Garanție-Returnare va contribui la protejarea mediului înconjurător, ambalajele colectate prin SGR fiind redirecționate de la groapa de gunoi sau din natură. Astfel, ele vor fi introduse într-o economie cu adevărat circulară, iar atât noi, cât și generațiile viitoare, vom reuși să ne bucurăm de un mediu mai curat și mai verde.
  • Pe lângă aceste beneficii, SGR reprezintă un instrument care poate crește țintele de colectare a deșeurilor de ambalaje de băuturi și poate ajuta România să atingă obiectivele noilor reglementări europene care impun procente ridicate. Ținta de colectare a plasticului impusă este de 77% până în 2025 și de 90% până în 2029. În plus, SGR va oferi producătorilor acces la rPET (ambalaje din pet reciclat) și reprezintă o soluție prin care aceștia pot atinge țintele de 25% până în 2025 și 30% până în 2030 de ambalaje realizate din materiale reciclate.

Sistemul de garanție-returnare este unul cu totul nou pentru consumatorii români și se estimează că în 2024 va fi funcțional pe întreg teritoriul României.

Fiind un sistem nou, consumatorul trebuie să se obișnuiască cu acesta, astfel că în primii 2-3 ani, garanția ar trebui să rămână la o valoare fixă. Astfel, aceasta a fost setată în mod uniform la 0.50 RON, indiferent de tipul ambalajului sau de conținutul acestuia. Valoarea a fost aleasă astfel încât să fie suficient de mare pentru a motiva consumatorul să returneze ambalajele, dar suficient de mică pentru a nu fi percepută ca o majorare semnificativă a prețului. O valoare unitară asigură simplitate, cel puțin în faza inițială a sistemului, fiind dificil să operăm cu mai multe valori, dar valoarea garanției poate fi ajustată în timp, odată ce consumatorii se acomodează cu sistemul.

Procesul implică și responsabilitatea consumatorilor, care sunt încurajați să participe activ la colectarea selectivă a ambalajelor și să le aducă la centrele de reciclare desemnate. Prin implicarea lor, contribuie la reducerea deșeurilor și la creșterea ratei de reciclare.

Sari la conținut