Desfășurat la Facultatea de Comunicare și Relații Publice din cadrul SNSPA București, workshop-ul “Sustainability Communication and Journalism Workshop. From Theory to Practice”, parte integrantă a proiectului “Sustainability News Lab”, a reprezentat un important prilej de informare, dar și de actualizare a informațiilor din sfera comunicării și a jurnalismului în domeniul sustenabilității. Jurnalismul de sustenabilitate ajută la creșterea gradului de conștientizare cu privire la problemele de mediu, sociale și economice care afectează societatea.
Cele șase sesiuni, moderate de Nicoleta Talpeș din partea Guerrilla Verde, au abordat teme care prezintă un interes crescând cum ar fi economia circulară, operațiuni durabile, resursele viitoare de aluminiu și impactul știrilor false asupra sustenabilității.
Speakerii evenimentului au fost Prof. Univ. Dr. Dumitru Borțun – Facultatea de Comunicare și Relații Publice, SNSPA București, Laura Miroslav – Respo DEEE, Adina Magsi – General Director, Asociaţia Alucro, Raluca Mocanu – Sustainability Specialist, IKEA Romania, Ștefan Dobre – Project Manager Assistant EFdeN Sustainable City și, nu în ultimul rând, Zubaida Mabuno Ismail, reprezentant al Ambasadei Franței și membru al rețelelor Earth Journalism Network și Environmental Investigative Forum, care a adus în discuție perspectivele jurnalismului în domeniul climatic și al investigațiilor mediului înconjurător.
Am primit cu interes informațiile valoroase aduse de invitați referitoare la responsabilizarea față de planetă. Dar ce este responsabilizarea, termen folosit din ce în ce mai mult în societatea noastră?
- Ne-a oferit o perspectivă morală, umanistă profesorul universitar Dumitru Borțun: “Dacă nu există o cultură anterioară a educației prin tânărul să fie conștient că este o chestiune extraordinară simplul fapt că este om, nu putem vorbi despre sustenabilitate. A vorbi despre sustenabilitate înseamnă a vorbi despre responsabilitate. Or, noi nu avem categoria asta morală și asta o spun pe bază de cercetări. Știați că din 10 români, la nivel național, 8 cred că responsabilitate înseamnă obligație? <<Am responsabilități multe la serviciu, am responsabilități acasă, am familie grea>>… Iar 2 nu știu, adică e un nonrăspuns, deci nu există niciun răspuns, într-un eșantion de nivel național de 1400 de subiecți, că responsabilitatea e o valoare morală. Este capacitatea noastră de a anticipa și de a ne asuma consecințele faptelor noastre, pe termen mediu și lung și asupra altora. Asupra altora înseamnă și asupra unora pe care nu-i cunoaștem. Când vorbim despre sustenabilitate vorbim despre a lăsa o planetă locuibilă pentru oamenii care se vor naște peste zeci sau sute de ani, pe care n-o să-i cunoaștem niciodată, dar ne gândim la ei. Noi pentru asta trebuie să promovăm ideea de responsabilitate, să transformăm oamenii din jurul nostru în oameni responsabili, oameni capabili să iasă din egoul lor, din cușca asta în care ne naștem – se numește egocentrism. Or, dacă noi nu dizolvăm aceste structuri elementare ca narcisismul, egocentrismul cu care ne naștem nu putem ajunge la responsabilitatea de care vorbim, iar sustenabilitatea rămâne o vorbă goală. Sustenabilitatea se aplică în toată aria dezvoltării sociale și umane.”
- Raluca Mocanu a amintit proiectele și operațiunile sustenabile ale IKEA cunoscute deja, faptul că românii s-au obișnuit de ani buni să vină în magazinele retailerului suedez și să depună separat deșeurile și că, lângă locația din Bulevardul Pallady există o grădină a biodiversității în care se folosește compost produs de magazin. Grădina, certificată de INSECT RESPECT, este autonomă, ceea ce înseamnă că este nevoie de un nivel minim de întreținere și irigații pentru a se dezvolta.
- Despre dozele de aluminiu, cel mai reciclat ambalaj din lume, ne-a vorbit Adina Magsi. De ce este important ca dozele să fie reciclate? În primul rând pentru că trăim într-o lume în care consumul este la niveluri foarte ridicate și trebuie să încercăm să refolosim, să reutilizăm, să reciclăm tot ceea ce poate fi reciclat. Doza de aluminiu este ambalajul-vedetă într-o economie circulară și sustenabilă, fiindcă acest material poate fi reciclat la nesfârșit fără să-și piardă din proprietăți, spre deosebire de celelalte materiale reciclabile cum ar fi plasticul, hârtia sau sticla, care pot fi reciclate de un număr limitat de ori. Din aluminiu sunt realizate noi produse cu aceeași destinatie, dar cu un consum energetic incomparabil mai mic, economisind între 74% și 95% din energia necesară realizarii aceluiași produs din resurse primare.
În România există o singură fabrică producătoare de doze de aluminiu, se numește CANPACKRomania și se află în București, ca parte a grupului CANPACK, unul dintre liderii pieței mondiale de profil.
Workshopul a reprezentat un pas important în încurajarea și educarea privind sustenabilitatea și jurnalismul în acest domeniu crucial pentru viitorul nostru. Le mulțumim organizatorilor pentru invitație și vom fi întotdeauna prezenți acolo unde putem construi împreună un viitor mai verde și mai curat.
#Protecția Mediului Sector 1 #GuerrillaVerde #SustainabilityNewsLab